Miksi Suomessa ei ole luotijunia?

Kun miettii tuota pääkaupunkiseudun ahdasta asumista ja lisääntyviä pilvenpiirtäjiä, sitä on alkanut pohtimaan, miksei Suomessa ole luotijunia? Entäpä, jos jostain Heinolan korkeudelta pääsisi noin puolessa tunnissa rautateitse pääkaupunkiseudulle?

Onhan Suomi toki harvaanasuttu maa, mutta onko tarkoituksenmukaista pakata suuri osa väestöstä Uudellemaalle, joka rakennetaan täyteen, kun vaihtoehtoisesti voisi kehittää nopeita yhteyksiä lähiympäristöön ja miksei vähän kauemmaksikin?

Suomi olisi nopeiden ratayhteyksien kannalta seismisesti turvallinen maa (toisin kuin Japani, joista luotijunia löytyy); talvi tosin asettaa haasteita, mikä toisaalta se voisi olla ihan hyvä arktisen osaamisen kehittymiselle täällä.

Mielenkiintoista nähdä, milloin pääkaupunkiseudulla työskentelevä alkaa vaatia lähinaapureiden etäisyydeksi vähintään kilometrin -teknisesti se voisi olla jo mahdollista.

Aivan samanlaista pohdintaa voi syntyä Helsinki-Tallinna-maantie-/rautatie-tunnelin synnyttämisestä, mutta ehkäpä ensin kannattaisi miettiä tätä kotimaan liikenteen vaihtoehtoa.

 

Kuva: Reuters

 

petteripietikainen
Kristillisdemokraatit Pielavesi

Apteekki - kristinusko - perhepolitiikka - raksaduunari - Sipoo - Kihniö -terveydenhuolto - Vuosaari - Pielavesi - Tervo - Karttula - Keitele - Viitasaari-Kuopio
Motto: "Anything worth doing - is worth doing poorly." (G.K. Chesterton) Moton selitys: Jos on jotain tekemisen arvoista, se kannattaa tehdä - vaikka sitten vähän huonomminkin.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu